Wednesday, August 25, 2010

cerita pasal site Income aku

2
salam..haa..hari ni aku nk kongsi dgn semua pembaca tentang site income yg pernah saya join....sepanjang 24 tahun sya hidup di bumi Allah nii..banyak pengalaman saya tentang pendapatan sampingan khususnya di Malaysia ni..saya pernah join MLM,pelaburan,e-dagang,jualan konvensional..jual kete..jual tanah dan perbankan.

saya mule terjebak dgn bisness ni mase form 4 lagi..mase 2 saya belajar di SMU(A) Maahad amir Indra Petra,Bachok,Kelantan Darul Naim..saya sayang sekolah ni..tp xtahu la sek ni syang saye ke x..hehehehee..

kisahnye begini, pada satu malam,,aku di pelawa oleh seorang kwn utk pergi ke jerteh..mlm2 bute plk 2..kebtulan mase 2 ayah aku dan ibuku baru shj sampai drp KL.balik kg tgk anak laa..sampai je kt jerteh..aku kne naik tingkt atas satu bangunan di bandar 2,,tup2 diaorg perkenlkn satu bisness..Rm2000 modal 2..mne la kawe ade duit banyak 2..halllammmaaakk..

Mamat 2 dh jadi jutawan usia mude..cara dia present pun mmg bersemngt.siap garapkn minda kami dgn kereta2 mewah,rumah besar,tlg mak ayah,bwk g umrah..sape yg x smngt nk join bile cite bab 2 kn..huhuu..tp aku try nk buat bisness nii..separuh jalan jee..xsempat nk join..sbb x cukup nk cari modal..kui3..ni bisenss first yg aku dgr..ape dia (LUXOR)

Aku kembali sperti insan biase..mneruskn hdup mnjadi seorang anak yg menuntut ilmu di bumi serambi Mekah.sampai la aku tamatkan zaman sekolah aku di situ,lps kuar result SPM,aku x bekerja mcm kwn2 lain..duduk kt rumah jee..buat lemak kt badan..sampailah pada suatu hari aku dpt tawaran ke darul Quran JAKIM di kuala kubu baru..xlame aku kt situ..dlm 4 bulan shj..knpe??sbb xtahan dan x mampu nk bawak hafazan..aku tertekn kt situ sbb dpt kelas yg hampir semunye dh habis hafal quran..diorg semua dulu semua sek tahfiz.aku sorg je yg tersepak duduk kelas 2..blh dikatekan hari2 kene denda..mne x tnsion beb..

Aku minta Allah permudahkan urusan dan bantu aku dalam hal ini..aku suke ilmu al-quran lbh2 apath lagi ilmu agama..nk pendekkan cite,, pada suatu petang lps kuliah di DQ,aku dpt panggilan drp ibu,,dia bgtau aku dpt tawarn ke mktab perguruan Batu Rakit Kuala Terengganu..waa..ini peluang ni..yg paling bestnye.subjek aku ialah pendidikan islam,al-quran dan bahasa arab..Allah makbulkn doa aku..walaupun aku xdpt suasana DQ yg begitu tenteram.tetapi ilmu al-quran,agam dan bonus ilmu bahasa arab plk yg Allah bg..hehehe..TQ Allah..sayang Allah sangat2.mktab ni dh tukar nme jadi IPGM Kampus Dato' Razali Ismail.

Haaaa..pendekkan cite plk..kt maktab ni la banyak bisness aku buat..bisness pertama aku join ialah my mode..bisness top up 2.korg igt lagi x?xigt biar laa..mase 2 aku main join jee.rm60 je modal..tp ok jgk bisness 2,,yg penatnyee..untung kecik sgt..2 yg bosan 2..hehehe..
Lps 2 aku dpt plk satu cite bisness..nk tahu bisness ape?haaa..bisness yg aku pernh dgr kt bandar jerteh mase form4..cmpny 2 la aku join..habis aku berhutang dgn kwn2..alhamdulillah dpt jgk byr hutang diorg..malangnyee..aku gagal dlm bisness nii..byk sbb laa..malas nk cite..biarknla rahsia..beres,

Aku serik buat bisness..2 hati aku yg ckp,,tp lps 2 aku jumpe plk satu bisness nii..hampir 2 tahun aku xbuat bisness..soo..darah bisness aku membuak2 nk tahu..ksahnyee..mase 2 aku kt selngor..lps maghrib, hj ngalim ajak aku jumpe kawn dia..Hj Ngalim ni kire otai stesen minyak kawasn serdang..dia ade hampir 5 biji stesen minyak..dia la yg banyak bagi tunjuk ajar pasal ilmu perniagaan nii..banyak jgk bisness dia buat..kontraktor,trading barang2 komputer dll..senang ckp org kaye laa..tp hati dia sentiase ke masjid..2 yg kawe suke ikut dia pergi mne2..hheee..nk tahu bisness ape??BULUHMAS..pernh dgr?alaaa..pasl pelaburan 2 lee...yg ni cnfirm2 x jadi..nasib baik aku join mr15 je..hehee..xthu la ape masalah cmpny nii..mntk maaf sahabt2 satu mktb 2 yg join under aku..aku pun x blh nk buat pape beb..senasib dgn korg jgk..

Aku ni memang x serik2 dgn bisness..aku jumpe plk USANA..yg promote bisness ni kawan sepermainan aku di kg..KELANTAN.aku join jgk..modal utk satu BC shj.gagal beb..sbb 2 malas nk cite kt blog nii..jumpe laa nnt aku cite..aku tinggalkn bisness nii dgn bengang dan menyampah.huh..lps 2 aku buat la bisness jual roti,,air dan lain2 lagi..yg ni lagi best,,terus dpt untung..hehe.bsnes mcm ni hanye untuk suke2 shj..hehehe..Hemmm..kemudian aku ditawarkn untuk mnjadi agen public mutual plk.pelaburan dlm simpanan..ade periksa beb..aku join laa..2 kali ambik exam..gagal mase first exam..aku banyak lagi xthu pasal public mutual ni.ape yg aku tahu,2 la yg aku bgtau kt cstemer2 aku..alhamdulillah bisness ni masih berjalan sampai skrg..komisen pun ok.tiap2 bln masih dpt lagi..berminat..call atau msg la sye yee...

Kisah seterusnye.pade waktu petang lps aku basuh kete gen 2 (WMJ 4006).aku diberi nasihat oleh ayah aku tentang ilmu perniagaan.dia xsuke aku buat bisness..semuanye gagal..hem..bknnye nk bg moral support pun..bisik hati aku mase 2 jee..knpe ayah aku ckp mcm 2??laaaa.rupe2nye ayah aku ni pun pernh buat byk bisness mase mude dulu.dia pun gagal..tp ayah aku ni cpt putus asa kot.hehee.hemm.bapak borek anak rintik la nii..hehe..ayah aku blh dikatakn sangt2 x sokong ape yg aku buat..mase dia bg nasihat laa.skrg ok jeee..hehe..atas nasihat dia 2,pendekkan cite,,dia ajar aku jadi broker kete.aku syok jgk dgr.skrg aku bkn broker kete je..tanah pun aku on jgk..TQ ayah curah ilmu kt syadid...sayang ayah sangat2..tp komisen ni slow..permintaan bkn selalu..tp bile dpt..peerrghhh..banyak beb..kalau berminat jgk, jgn segan2 la call @ msg sye..masih lagi on bisness nii.

Kemudian..mse 2 kt mktb,,waktu exam 2..igt lagi paper akidah..mase tgh buat ulangakji..dptla panggilan telefon drp seorg perempuan,,Kak Ros nme dia..nk jumpe aku kt KB..mne nth dia dpt no tel aku..kebetulan mnggu lps exam 2 aku nk balik kelntn..soo ade kesemptn la jumpe diaa.pendekkan cite jgk..kak ros promote satu bisness..ADS4BUCKS..bisness portal pengiklanan system e-dagang..kire pure networking jgk lee..aku minat bisness nii.aku nk cubee..sampai skrg aku buat..alhamdulillah..komisen aku paling tinggi sehari blh collect rm1500..byk 2..tp skrg slow sikit lee..busy..nasib baik bisness ni bebas..mase free blh buat..aku start bisness ni bln 4 2009 sampai skrg..modal rm210 shj

Lps 2 aku join plk dgn bisness MLM skli lagi..AVAIL BEAUTY.jual pad herba..bisness ni ok..tp aku segan laa.sbb ramai pompuan..hjehehehe..aku just join dan jual barang shj..laku jgk barang2 aku..xboleh bawk la bisness nii..aku cume join shj..tp kalau ade sape2 yg nk cube..mcm biase lee..call @ msg sye.hehe..so bisness seterusnye..aku buat smartherbs..ni bisness baru aku nk ceburii..nk tgk ape hasilnye nnt..same2 la kite doa berjaya x bisness nii..aminn..modal rm90 shj.itu shj bisness yg aku btl2 buat..ade yg gagal dan ade yg berjaya..

KAMU BUAT KAMU DAPAT...KALAU XBUAT MEMANGLAA X DAPAT.

2 Response to cerita pasal site Income aku

September 6, 2010 at 9:50 AM

menarik..Terasa nak start balik biseness aku dulu...Dulu pernah buka gerai western kat islamic carnival..aku dpt rm700 seari...

October 9, 2010 at 7:49 PM

hahaaa..boleh je nk start balik syeikh..yg pntng semngt usaha dn tawakl..heehe

Post a Comment