Monday, May 3, 2010

ujian formatif

0
PENILAIAN FORMATIF

Penilaian formatif adalah penilaian yang dibuat secara berterusan, iaitu sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran, untuk menilai keberkesanan pengajaran guru dan pembelajaran pelajar bagi setiap tajuk yang diajar. Penilaian formatif juga melibatkan penggunaan ujian untuk mengukur kemajuan murid-murid setelah mereka mencapai hasil pembelajaran tentang satu bahagian pengajaran yang terhad, misalnya satu unit pelajaran atau satu bab dalam buku teks.

Penilaian cara ini merupakan bentuk tidak formal seperti bersoal jawab secara lisan, kuiz agama, memeriksa hasil kerja murid dalam kelas, memeriksa hasil kerja rumah dan sebagainya. Keputusan yang diperoleh digunakan untuk memperbaiki pelajaran dan bukan untuk memberikan gred atau kedudukan dalam kelas.

Penilaian formatif biasanya digunakan untuk mengesan bidang kelemahan penguasaan kemahiran murid secara individu supaya kesalahannya dapat dibetulkan dengan serta merta. Oleh itu, penerapan kerap dijalankan selepas sesuatu kemahiran diajar, biasanya sewaktu pengajaran dengan menggunakan kaedah secara individu (Mak Soon Sang, 1994).

Disamping mengesan penguasaan, penilaian formatif juga digunakan untuk mengesan kemajuan murid-murid di dalam kelas. Sehubungan ini, ujian kertas-pensil dalam bentuk formal digunakan untuk menilai kemajuan mereka. Ujian kertas-pensil biasanya diadakan selepas beberapa unit kemahiran ataupun satu unit pembelajaran telah diajar. Keputusan ujian ini akan direkodkan dalam borang prestasi yang akan digunakan untuk menentukan tindakan selanjutnya seperti menempatkan murid-murid ke dalam kumpulan yang sesuai dan merancang aktiviti pengayaan atau aktiviti pemulihan untuk mereka.


Tujuan Penilaian Formatif:
memperbaiki pengajaran pembelajaran.
meningkatkan pencapaian pelajar pada akhir sesuatu pelajaran.
mengubah suai pengajaran seseorang guru.
guru juga dapat menentukan pendekatan yang lebih baik dalam penyampaian.
memberikan bimbingan pembelajaran kepada murid-murid.
menjadikan murid sentiasa bersedia untuk menduduki siri ujian yang dijalankan dan dengan itu memerlukan ketekunan dan tumpuan kepada topik-topik pembelajaran.
memperlihatkan kelemahan-kelemahan yang wujud sama ada pada penyampaian guru atau penguasaan murid dan seterusnya guru akan memperbaiki agar murid dapat menguasai dengan lebih baik.
menolong murid-murid menguasai sesuatu unit atau topik pembelajaran dan ini memungkinkan mereka memperolehi pencapaian yang lebih baik pada akhir penggal atau semester persekolahan.
memperbaiki kualiti serta dapat meramal pencapaian pelajar. Menjadi satu kepuasan kepada seseorang guru apabila beliau dapat meningkatkan pencapaian murid-murid dari semasa ke semasa.
guru dapat meninggi dan mengekalkan pencapaian yang memuaskan. Hal ini melalui perbandingan yang boleh dibuat antara pencapaian murid sekarang dengan pencapaian murid-murid lalu melalui rekod ujian formatif yang telah dikendalikan dan mencatatkan masalah yang dihadapi oleh murid-murid dahulu serta langkah penyelesaian yang telah diambil. Dengan cara ini, guru dapat mengekalkan prestasi pelajar dan meramal pencapaian pada akhir penggal persekolahan.
Ciri-ciri:
dijalankan bagi tujuan memperoleh maklumat bagi memperbaiki kurikulum.
dijalankan sepanjang masa dan maklumat yang diperolehi daripada penilaian ini digunakan secara terus menerus.
bercorak ujian diagnostik yakni yang dapat memberikan input akan masalah yang dihadapi murid dalam mengikuti pembelajaran.
dijalankan sepanjang masa pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
maklumat yang diperolehi hendaklah digunakan serta merta dalam memperbaiki pengajaran dan pembelajaran agar pelajar dan guru sama-sama memperolehi manfaat daripadanya. Contoh: sesi soal jawab, latihan yang diberikan guru dan ujian di bilik darjah yang tidak ditentukan gred.

Prosedur Penilaian Formatif

1) Menentukan topik pembelajaran.
- Sukatan pelajaran mengandungi beberapa topik yang seharusnya dihabiskan sepanjang sesi persekolahan untuk satu tahun.
- TopiK berdasarkan sukatan pelajaran disusun mengikut peringkat kesukaran.
- Seandainya topik tersebut mempunyai cakupan yang luas, maka penekanan harus diberikan dan mungkin diperlukan dikecilkan kepada sub-topik tertentu.
- Dengan cara ini guru akan dapat memastikan murid-murid menguasai sesuatu sub-topik tertentu terlebih dahulu sebelum meneruskan kepada topik-topik seterusnya.
- Sebelum beralih kepada topik lain, guru akan mengadakan ujian formatif untuk melihat tahap penguasaan sesuatu topik.

2) Menyatakan aspek dan tahap pencapaian bagi sesuatu topik pembelajaran.
- Guru menentukan kebolehan pelajar dalam mengenal warna, simbol, membaca dan lain-lain mengikut keperluan topik berkenaan.
- Setelah aspek berkenaan ditentukan, maka guru boleh menentu tahap penguasaan murid-murid dalam bilik darjah terhadap satu-satu topik berkenaan.
- Dalam hal ini apabila keputusan menunjukkan 80% hingga 90% pelajar telah menunjukkan penguasaan terhadap sesuatu topik, memperlihatkan bahawa kebanyakan pelajar sudah menguasai topik berkenaan.

3) Menghubungkaitkan elemen-elemen yang terdapat dalam setiap topik.
- Guru perlu menyusun elemen-elemen yang terdapat dalam topik-topik pembelajaran pada peringkat perlakuan tertentu dengan berdasarkan taksonomi pendidikan.
- Setelah pemeringkatan mengikut tahap perlakuan selesai, gurus seterusnya mengaitkan semua elemen berkenaan yang terdapat dalam satu-satu topik agar saling bertautan dan tidak terpisah.

4) Membentuk soalan ujian.
- Dilakukan selepas penentuan elemen-elemen berkenaan.
- Setiap elemen berkenaan seharusnya diuji kepada pelajar sekurang-kurangnya satu soalan.

5) Mencadangkan langkah susulan.
- Guru mengetahui tahap penguasaan sesuatu topik pembelajaran di samping kesukaran yang dihadapi oleh murid-murid.
- Tindakan susulan harus dilaksanakan berdasarkan keputusan ujian yang diperolehi.
Contoh: murid-murid masih menunjukkan kelemahan ketara dalam sesuatu topik, maka tindakan selanjutnya yang harus diambil oleh guru ialah mengulang semula topik berkenaan atau mengubah suai pendekatan penyampaian agar murid-murid boleh menguasai topik tersebut.

Penilaian formatif ialah satu strategi dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang didapati sangat berguna bagi menolong pelajar-pelajar dan guru-guru. Ianya memberi harapan kepada semua pelajar dan guru bagi memperbaiki prestasi masing-masing. Dengan memberi maklumat balik yang khusus sebelum berakhirnya sesuatu kursus itu, maka dapatlah maklum balas itu digunakan dengan cara konstruktif.

Harapan yang diberikan itu telah menimbulkan satu pendirian bahawa kelemahan pembelajaran bukannya satu fenomena semula jadi. Fenomena ini timbul daripada keadaan yang terdapat dalam proses yang diadakan oleh manusia sendiri. Sekiranya diterima kenyataan ini, maka tidak ada salahhnya jika mengatakan semua pelajar boleh mencapai satu taraf yang tinggi dalam semua pelajaran yang diajarkan di sekolah.

No Response to "ujian formatif"

Post a Comment